Subject: Vs: Päring seoses nitaseenidega
From: "Ott Laius" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Cc: "Carmen Katariina Sikk" <[email-masked]>
Date: Fri, 3 Jan 2025 16:39:11 +0200

Tere!

Suur aitäh küsimuse eest! Eesti ei olnud esimene riik, kes nitaseenid
rühmana narkootiliste ainete nimekirja kandis. Sama on teinud Läti, kes
keelas nitaseenid juba 2016. aastal.

Kui vaadata seda küsimust laiemalt, siis põhjus, miks nitaseenid üldse
rühmana narkootiliste ja psühhotroopsete ainete nimekirja lisati, on nende
ainete väga kõrge ohtlikkus ja potentsiaal põhjustada tõsiseid
terviseprobleeme. Sealhulgas esineb nendega rohkelt üleannustamisi. Eesti
oli juba varem lisanud nimekirja mõned üksikud nitaseenid, kuid uute,
veelgi potentsemate ainete pidev turule tulek ja nende laialdane levik
sundis meid võtma ennetava meetme ning keelustama kogu nitaseenide rühm.
Nitaseenide toime on sageli ettearvamatu ja võib kiiresti muutuda
eluohtlikuks. Samas nö meditsiinilist kasutust neil ei ole.

Terve ainerühma narkootiliste ainete nimekirja lisamine põhineb alati
teaduslikel tõenditel ja riskianalüüsil, me ei tee seda kergekäeliselt.
Lisaks nitaseenidele on
<https://www.riigiteataja.ee/akt/113072018012?leiaKehtiv> narkootiliste ja
psühhotroopsete ainete ja ainerühmade VI nimekirjas ka teised ainerühmad,
näiteks katinoonid ja fentanüülid. Need on sinna lisatud samal põhjusel –
nende kõrge ohtlikkuse tõttu.

Kokkuvõttes oli meie otsuse põhjuseks soov kaitsta inimeste tervist ja
vähendada nende ohtlike ainete levikut.

Lugupidamisega

Ott Laius

Ravimiamet

From: Margus Hanno Murakas < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Sent: reede, 3. jaanuar 2025 00:39
To: Ravimiamet < <mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Subject: Fw: Päring seoses nitaseenidega

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tervist

Kuna Carmen Katariina Sikk on töölt eemal, edastan oma meediapäringu
üldmeilile.

Lugupidamisega

mh

  _____

From: Margus Hanno Murakas <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Friday, January 3, 2025 12:37 AM
To: [email-masked]
<mailto:[email-masked]>
<[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Subject: Päring seoses nitaseenidega

Tervist

Olen Margus Hanno Murakas, Postimehe ajakirjanik.

Seoses Ravimiameti ettepankuega keelata nitaseenide ainerühm 2023.aasta
detsembris uurin,  kas Ravimiametile teadaolevalt on Eesti esimene riik,
mis keelas ära terve ainerühma? Teie enda teade viitab, et paljudes ELi
liikmesriikides, Kanadas ja Ameerika Ühendriikides on nitaseenide
käitlemist piiratud ning leian ka infot, et erinevad nitaseenide
esinemisvormid (isotonitaseen, protonitaseen jne.) on keelatud, kuid ei
leia, et kusagil oleks terve ainerühm keelustatud.

Lugupidamisega

mh